Kovid-19 sonrası toparlanma ivmesini sürdürüyor

Kovid-19 salgınından en çok etkilenen havacılık kesimi, derecelendirme kuruluşlarının uzun vadeli kıymetlendirme tahlillerine nazaran toparlanma ivmesini sürdürerek, salgın öncesi periyodu yakalayabilir.

AA muhabirinin derlediği datalara nazaran, havacılık kesimi Kovid-19 salgını sırasında yaşanan finansal türbülansın akabinde kredi notlarını kademeli olarak artırarak, pazardaki toparlanma ivmesini devam ettiriyor.

Salgının doruk noktası olan Nisan 2020’de devletler hudutları kapatıp sıkı karantina kuralları uygularken, dünyadaki ticari hava nakliyeciliği filosunun büyük çoğunluğu yerde beklemek durumunda kaldı.

Bazı hava yolu şirketleri iflas etmemek için kamu yardımı alırken, 1 milyondan fazla kişi havacılık kesiminde işini kaybetti.

2020’de taşınan hava yolcusu sayısında, fiyatlı yolcu kilometre (RPK) olarak ölçülen toplam hava trafiğinin 1950’lerde izlenmeye başlanmasından bu yana en büyük düşüş kaydedildi.

Sektörün toplam yolcu gelirleri 2020’de yüzde 69 düşüşle 159 milyar avroya gerilerken, net ziyan 106 milyar avroya ulaşmıştı.

YATIRIM YAPILABİLİR NOTUNA SAHİP HAVA YOLLARININ HİSSESİ YÜZDE 25’TEN YÜZDE 35’E YÜKSELDİ

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) bilgilerine nazaran, S&P, Moody’s ve Fitch üzere önde gelen kredi derecelendirme kuruluşlarının uzun vadeli temerrüt derecelendirmelerinin tahlili, takip edilen yaklaşık 40 hava yolundan oluşan bir örneklemde yatırım yapılabilir (A’dan BBB-‘ye) notuna sahip hava yollarının hissesinin 2021 sonunda yüzde 25’ten 2024 Haziran’da yüzde 35’e yükseldiğini gösteriyor.

Ancak bu değişim, 2019 sonunda gözlemlenen yüzde 41’in gerisinde kalıyor. Kredi notu ölçeğinin alt ucunda, yüksek derecede spekülatif (CCC-‘den D’ye) olarak derecelendirilen hava yollarının sayısı 2021’e kıyasla düşüş gösterdi.

Sektör açısından yeterli haber olarak nitelendirilen bu durum, 2019’a kıyasla daha fazla sayıda hava yolunun bu kadar düşük kredi notuna sahip olması gerçeğiyle de dengeleniyor.

Hava yolu şirketleri, salgın sırasında daha fazla borç almak zorunda kaldıkça, kredi notları düşürüldü ve bu da notu düşürülen şirketler için daha yüksek borçlanma maliyetlerine yol açtı.

Bu şiddetli senaryo, 2022’den bu yana faiz oranlarındaki artışla daha da kötüleşirken, mevcut periyotta, yalnızca kredi notları iyileşmekle kalmıyor, birebir vakitte dalın mali sıhhati da düzeliyor.

Ayrıca, bu yıl için yapılan ön mali değerlendirmeler, nominal borç düzeylerinde 2019’daki düzeylerin biraz üzerinde bir düşüş olduğunu ve kestirimi düzeltilmiş net borç/FAVÖK oranının 3,8 olarak gerçekleştiğini, bunun da 2017-2019 ortalaması olan 4’ten biraz daha düzgün olduğunu gösteriyor.

Buna rağmen, azalan nominal borç düzeyinin, değerli ölçüde daha yüksek faiz oranları nedeniyle hava yollarını tekrar de yüksek bir borç servis maliyetiyle baş başa bırakacağı öngörülüyor.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir